Анонсы статей по искусству

Могильник Вандаху культуры Янлан в Нинся-Хуэйском автономном районе КНР. The Wangdahu burial ground of the Yanlan culture in the Ningxia Hui autonomous region, China

На сегодняшний момент регион китайского северо-запада остается белым пятном для русскоязычных археологов. Материалы по этой части КНР довольно редко публикуются, причиной тому нередко становится языковой барьер. В данной работе авторы попытаются кратко осветить некоторые аспекты материальной и духовной культуры ранних кочевников, которые оставили археологические памятники на рубеже пров. Ганьсу и Нинся-Хуэйского автономного района. Скифоидная культура янлан VI-III вв. до н.э. относится к числу достаточно хорошо изученных и значимых этнокультурных образований Северного Китая (при этом прослеживается явное сходство описываемой культуры с соседней маоцингоу и, в меньшей степени, культурами скифо-сибирского круга). Памятники культуры янлан оставлены кочевниками (хотя судить о полном отсутствии иных форм хозяйствования мы не можем), долгое время противостоявшими экспансии соседнего царства Цинь, что говорит о высоком уровне организации общества, способного выставить значительное войско. Могильник Вандаху (у. Пэнъян Нинся Хуэйского автономного района, в 5-7 км к юго-востоку от г. Гуюань) с захоронениями воинов колесничих служит тому ярким подтверждением. Особый интерес представляет скифоидный облик многих деталей конского убранства, оружия, воинского снаряжения, а также искусства. Решение этой проблемы невозможно без публикации материалов культуры янлан, почти не известной русскоязычным исследователям. Данная статья является своего рода анонсом авторов начатой работы в этом направлении.

Until today, the northwest of China remains a blank spot for Russian archaeologists. Materials from this part of China have been published in Russia relatively rarely, often due to language difficulties. In this article, the authors discuss some aspects of material and spiritual culture of the early nomads who left the archaeological sites at the border of Gansu and Ningxia. The Scythoid Yanlan culture of the 6th-3rd centuries BC belongs to a number of sufficiently well-studied and important ethnic and cultural entities of the Northern China (Zhong Kan, Han Kunle, 1985; Wu En, 2004; Luo Feng etc., 1990; etc.) and shows clear similarities with the neighboring Maoqingou culture and to a lesser degree with the cultures of the Scytho-Siberian circle. The archaeological sites of the Yanglang culture were left by the nomads (although we cannot definitively deny the presence of other features in their economy) who for a long time successfully opposed the expansion of the neighboring Qin Kingdom. This indicates a high level of social organization manifested in a capacity to deploy a significant army. This supposition is confirmed by the Wangdahu burial ground (Pengyang County, Ningxia-Hui Autonomous Region, 5-7 km to the southeast from the city of Guyuan) with the burials of chariot warriors. The Scythoid appearance of many elements of horse harness, weaponry, other equipment, and objects of art are of particular interest. The solution to this problem is not possible without publishing the evidence of the Yanglang culture, almost unknown in Russia. This article is a preliminary description of works initiated by the authors in this field.

直到今天,中国西北地区仍然是俄罗斯考古学家的空白。由于语言上的困难,来自中国这一地区的资料很少在俄罗斯出版。在本文中,作者讨论了离开游牧民族甘肃和宁夏边境的早期游牧民族的物质和精神文化的某些方面。公元前6至3世纪的蝶类延兰文化属于中国北方许多充分研究的重要民族和文化实体,并且与邻近的毛青沟文化有明显的相似之处,与镰刀西伯利亚-西伯利亚圈的文化之间也有较小的相似之处。洋浪文化的考古遗迹由游牧民族留下(尽管我们不能明确否认其经济中存在其他特征),他们长期以来一直成功地反对邻国秦帝国的扩张。这表明高水平的社会组织表现为有能力部署一支庞大的军队。王大湖墓地(宁夏回族自治区彭阳县,距固原市东南5-7公里)与战车战士的墓葬一起证实了这一假设。马具,武器,其他设备和艺术品的许多元素都呈Scythoid外观,引起人们特别的兴趣。如果不发布阳浪文化的证据,就不可能解决这个问题,在俄罗斯几乎没有这种证据。本文是对该领域作者发起的作品的初步描述。