Анонсы статей по переводу

К истории изучения "Чуских строф" в советском китаеведении: 1950-1980 гг / On the History of the Study of "Elegies of Chu" in Soviet Sinology: 1950-1980

В предлагаемой публикации предпринята первая в российском китаеведении и в зарубежной синологии (включая китайские исследования) попытка комплексного анализа истории изучения в России (Советском Союзе) выдающегося древнекитайского поэтического памятника «Чу цы» («Чуские строфы») и стоящей за ним поэтической традиции (чуцы). На обширном эмпирическом материале и с учетом максимально широкого круга историко-политических факторов авторы доказывают, что в 1950-х гг. в советском китаеведении и во многом благодаря академическим и организаторским усилиям Н. Т. Федоренко (1912-2000) утвердился весьма неоднозначный, с научной точки зрения, концепт «Цюй Юаня и его творчества», разработанный Го Мо-жо (1892-1978), что предопределило многие фактологические, теоретические и методологические изъяны, универсально присущие отечественным исследованиям указанного периода.

The article provides the first for the Russian and world sinology (including the Chinese humanities) experience of complex analysis of the Soviet studies of the eminent Chinese ancient poetic collection "Elegies of Chu" and the tradition of the chuci poetry as whole. On the vast empirical material and taking into account the widest range of historical and political factors, the authors argue that in the 1950s within the Soviet sinology and largely due to the academic and organizational efforts of N. T. Fedorenko (1912-2000) established a very ambiguous, scientifically speaking, concept of "Qiu Yuan and his creativity", developed by Guo Mo-ruo (1892-1978), what had predetermined many factual, theoretical and methodological flaws according the chuci poetic tradition, which are universally characteristic for the domestic researches in the area of the period under discussion.

本文首次在俄罗斯和世界的汉学研究对俄罗斯研究中国古代着名诗集《楚辞》和楚辞诗歌传统的历史进行了复杂的分析。基于大量的实证材料,并考虑到最广泛的历史和政治因素,作者认为, 苏联汉学在20世纪50年代, 通过费德林(1912-2000)很大的努力,建立了《屈原及其创作》这个从科学角度非常矛盾的理念。其造成了该时期在俄罗斯汉学中的事实、理论和方法缺点。