Историко-культурные и этнопсихологические коннотации образа родины в китайской литературе / Historical, Cultural and Ethno-Psychological Connotations of the Image of the Homeland in Chinese Literature
Актуальность исследования обусловлена интересом современного литературоведения к изучению концептуальных образов национальных литератур, сформированных базовыми универсалиями этнического сознания. Новизна состоит в обращении к образу родины в китайской литературе сквозь призму историко-этимологической и историко-литературной реконструкции понятия, отражающего этнопсихологические основы китайского сознания. Проблема исследования - в сопоставлении ряда лексем, понятий, художественных образов, формирующих на протяжении веков современное представление о родине в китайской картине мира. Цель работы - проанализировать эволюцию представления концепта «родина» в китайском этническом и национальном сознании на материале словарей и произведений китайской литературы с танской эпохи до ХХ в. Методология строится на этимологической, лексико-семантической реконструкции понятия «родина» в китайской картине мира с опорой на историко-культурный контекст Основными методами исследования выступают сравнительно-исторический и структурно-семантический. В результате проведённого исследования автор приходит к выводу о том, что образ родины в этнической картине мира китайцев формировался по мере становления государственности и национального самосознания народов, населяющих Поднебесную. В древнем Китае понятие родины связывалось с местом рождения предков, родными местами, страной исхода пришлых народов. Наиболее ярко эти коннотации обнаруживаются в лирике эпохи Тан. К началу XX в., с подъёмом национального движения, в китайском этническом сознании появляется образ родины-матери, почерпнутый из европейской культуры. Синьхайская революция позволила китайцам открыть для себя мир и чужие земли. Образ родины-отчизны в данном контексте возникает как коррелят понятия «чужбина» (Япония, Англия, Америка). Наиболее активно образ Родины-матери, Родины-отчизны начинает использоваться в новой китайской литературе в период антияпонского сопротивления. После образования КНР и формирования национального сознания единого Китая, объединившего многие народности, в ряду коннотативных значений представлений о родине первостепенное значение занимает понятие Родины как родного государства.
The relevance of the research is due to the interest of modern literary criticism in the study of conceptual images of national literatures formed by the basic universals of ethnic consciousness. The novelty lies in the appeal to the image of homeland in Chinese literature through the prism of the historical-etymological and historical-literary reconstruction of the concept that reflects the ethno-psychological foundations of Chinese consciousness. The problem of the study is comparing a number of lexemes, concepts, artistic images that have formed over the centuries the modern idea of the homeland in the Chinese picture of the world. The purpose of the work is to analyze the evolution of the concept of “homeland” in the Chinese ethnic and national consciousness on the basis of dictionaries and works of Chinese literature from the Tang era to the 20th century. The methodology is based on the etymological, lexical and semantic reconstruction of the concept of “homeland” in the Chinese picture of the world, based on the historical and cultural context. The main research methods are comparative-historical and structural-semantic ones. As a result of the study, the author comes to the conclusion that the image of the homeland in the ethnic picture of the world of the Chinese was formed as the statehood and national identity of the peoples inhabiting China. In ancient China, the concept of homeland was associated with the place of birth of ancestors, native places, and the country of exodus of alien peoples. These connotations are most clearly found in the lyrics of the Tang era. By the beginning of the 20th century, with the rise of the national movement, the image of the Motherland, drawn from European culture, appeared in the Chinese ethnic consciousness. The Xinhai Revolution allowed the Chinese to discover the world and foreign lands. The image of the motherland-fatherland in this context appears as a correlate of the concept of a foreign land (Japan, England, America). The image of the Motherland, the Fathherland is used most actively in new Chinese literature during the period of anti-Japanese resistance. After the formation of the PRC and the formation of the national consciousness of a united China, which united many nationalities, among the connotative meanings of ideas about the homeland, the concept of the homeland as a home state is of primary importance.