"Донаучный" период в изучении петроглифов Китая / "Prescientific" period of petroglyph studies in China
В статье представлен самый ранний период в изучении петроглифов Китая, который мы условно обозначили как «донаучный». Первая целенаправленная фиксация наскального искусства происходит в памятниках фольклора, откуда перемещается в письменные произведения: трактаты, летописи и т. п. Делаются первые попытки объяснить происхождение петроглифов - как правило, через известные мифологемы (типа «след великана»). Наиболее заметную роль в рамках этого периода (на этапе Средневековья и Нового времени) играют географические и краеведческие описания. Из их числа следует особо выделить «Канон вод с комментарием» («Шуй цзин чжу»), написанный в начале VI в. Ли Даоюанем. В этом сочинении не только зафиксировано 19 местонахождений с петроглифами с точным описанием и «привязкой» к местности, но и приводятся связанные с ними легенды (если есть), а также сведения о культовом использовании памятников местным населением, которое продолжалось, судя по заметкам-чжи, и в более поздние времена. Таким образом, материалы о наскальном искусстве Китая, полученные во время «донаучного» периода их изучения, представляют ценный источник знаний о роли и месте традиционного искусства в меняющейся картине мира.
This article presents the earliest period of petroglyph studies in China which the authors have labeled as «Prescientific». The first purposeful fixation of rock-art objects all over the world was created through folklore stories, which later transmitted into written pieces of work such as treaties and annals (among these chronicles was also the famous «Records of the Grand Historian» by Sima Qian). Due to the highly developed written tradition within Chinese civilization, this process was established earlier than in most other countries. The first attempts were made in order to explain the origin of petroglyphs - as a rule, by way of using rather popular mythologems (such as «footprints of a giant»). The most prominent role within this period (during the Medieval and New history epochs) was undertaken by geographical and local history descriptions. Among many, one of the most notable is «The Canon of waters, with commentary» («Shui jing zhu») created by Li Daoyuan in the beginning of the 6th century. This work mentions 19 sites which feature petroglyphs, with accurate descriptions and spatial references, legends connected with these sites (if any), as well as information about the cultic use of these monuments by locals which according to local records (zhi), lasted for a long time. All presented materials about rock-art in China obtained during the prescientific period represent a valuable source of knowledge about the significance of traditional art in the ever-changing Universe.