Социальные практики конфуцианства начала ХХ в.: Кан Ю-Вэй и «Небесный народ» / Social Practices of Confucianism at the Early 20th Century: Kang Youwei and the “Heaven People”
Вниманию читателей предлагается первый русский перевод выдержек из шестой части трактата « Да тун шу » Кан Ю-вэя (1858-1927). Кан Ю-вэй предложил оригинальный проект радикального освобождения человечества, в котором традиционные механизмы семьи, брака и гендерного неравенства и принуждения будут ликвидированы, а заботу над каждым человеком на каждом этапе его жизненного пути возьмет на себя государство. Кан Ю-вэй придерживался того взгляда, что главной целью жизни человека является достижение состояния счастья и удовлетворение всех возникающих потребностей. Врожденный гедонизм входит в противоречие с необходимостью продолжения рода. По мысли Кан Ю-вэя, институт семьи был создан в глубокой древности и является порождением насилия и подавления. В будущем свободное партнерство будет избавлено от тягот взращивания и воспитания будущих поколений.
Readers are invited to the first Russian translation of extracts from the first chapter of the sixth part Datong shu (“The Book of the Great Unity”) by Kang Youwei (1858-1927). Kang Youwei proposed an original project for the radical liberation of humanity, in which the traditional mechanisms of family, marriage and gender inequality and coercion will be eliminated, and the state will take care of each person at every stage of his life. Kang Youwei adhered to the view that the main goal of a person's life is to achieve a state of happiness and satisfy all emerging needs. Congenital hedonism is in conflict with the need to reproduce. According to Kang Youwei, the institution of the family was created in ancient times and is the product of violence and suppression. In the future, free partnership will be relieved of the burdens of raising and educating future generations.