Термин «современная китайская живопись тушью» обозначает новейшие направления китайской живописи, соединяющие живопись гохуа с западными модернистскими стилями. Настоящая статья является первой в отечественном искусствоведении попыткой через творчество видного пропагандиста китайской живописи на Западе художника Цюй Лэйлэя (1951 г.р.) проанализировать проблематику взаимодействия монохромной живописи тушью с художественным миром Запада. Европейские образы и темы в творчестве Цюй Лэйлэя открывают перед китайскими и европейскими зрителями новые выразительные возможности традиционной туши.
The term "modern Chinese ink painting" refers to the latest trends in Chinese painting that combine Guohua painting with Western modernist styles. This article is the first attempt in Russian art criticism to analyze the problems of interaction between monochrome ink painting and the art world of the West through the work of a prominent propagandist of Chinese painting in the West, the artist Qu Leilei (born in 1951). European images and themes in the works of qu Leilei open up new expressive possibilities of traditional ink to Chinese and European viewers.
“现代中国水墨画”一词是指将国华画与西方现代主义风格相结合的中国画的最新趋势。 本文是俄罗斯艺术批评界首次尝试通过西方著名中国画派宣传家曲雷雷(1951年出生)的作品来分析单色水墨画与西方艺术世界之间相互作用的问题。 。 曲雷雷作品中的欧洲图像和主题为中国和欧洲观众打开了传统水墨的新表达可能性。