Учебная и теоретическая грамматики китайского языка: проблема принципов описания и системности изложения / Practical and theoretical Chinese grammar: principles of exposition and consistent systematiz
В статье рассматриваются принципы синтаксического анализа простого предложения, сформировавшиеся в рамках лингвистической традиции в Китайской Народной Республике в последнее время, разбираются достоинства и недостатки существующих подходов и предлагается иная - семантико-синтаксическая - модель описания, которая, по мнению авторов, обладает большей объяснительной силой и лучше отражает специфику современного китайского языка. Основываясь на идеях Тань Аошуан, авторы пытаются показать, что описание простого предложения в китайском языке не исчерпывается ни дихотомией «подлежащее - сказуемое», ни дихотомией «топик - комментарий». Необходима модель описания, интегрирующая синтаксис, семантику, прагматику и коммуникативную цель высказывания, что в свою очередь предполагает и иную методику преподавания китайского языка.
Practical and theoretical Chinese grammar: principles of exposition and consistent systematization The paper focuses on the principles of analyzing the syntax of a simple sentence employed in the Chinese linguistic tradition. The authors examine the current approaches, with their advantages and disadvantages, and suggest a different model of describing grammar, namely, a semantic-syntactical model. The latter, in the authors’ opinion, presents grammar in a more precise and non-controversial way and is more consistent with the realities of Modern Chinese. Proceeding from the ideas of “implicit grammar”, suggested in the works of Tan Aoshuang, the authors attempt to show that the description of the simple sentence in Chinese can be reduced neither to the “subject-predicate” dichotomy nor to that of the “topic-comment”. There is a need for a model that would bring together syntax, semantics, pragmatics and the communicative purpose of the utterance. An integrated vision of the Modern Chinese grammar system, in its turn, is supposed to affect language teaching methodology.