Анонсы статей по культуре и искусству
Культура

Образ птицы феникс в китайской мифологии как тема в создании декоративной композиции в процессе обучения бакалавров декоративно-прикладного искусства и дизайна / Image of the bird the phoenix in the c

В статье рассматриваются вопросы возникновения, символического наполнения и модифицирования образа птицы Феникс, широко представленного в изустных сказаниях и мифологических сюжетах традиционного китайского искусства. Учитывая, что Феникс в китайской традиции олицетворяет собой первопредка и соотносится с оберегами от всевозможного зла, он наделяется силой благопожелания. Феникс в искусстве Китая наиболее часто встречается как в сюжетных композициях, так и в стилизованных орнаментальных формах. Авторами данной статьи подчеркивается особое значение образа птицы Феникс для формирования программ подготовки бакалавров дизайна и художников прикладного искусства с помощью изучения народного искусства Китая (особенно в вузах Дальнего Востока). Рассматривая многоуровневую структуру мифологических единиц, определивших изображения Феникса, авторы указывают особенные черты, необходимые для создания художественного образа в тематических композициях декоративного искусства, где он читается как благопожелательное основание, талисман. Все это позволяет понять значение программ, формирующих профессиональные компетенции будущих дизайнеров и прикладников в рамках изучения декоративной композиции, поскольку ее основы используются для работы в техниках ручной росписи тканей и художественной вырезки изображений из бумаги.

The article discusses the emergence, symbolic filling and modification of the image of the Phoenix bird, widely represented in the oral legends and mythological plots of traditional Chinese art, and related aspirations of the people about a good, rich, long and happy life. Given that the phoenix in the Chinese tradition personifies the ancestor and correlates with amulets from all kinds of evil, he is endowed with the power of benevolence. Being the personification of the sun, immortality, happiness, the image of the phoenix in the art of China is most often found both in story compositions and stylized in ornamental forms. The authors of this article emphasize that exploring the traditional and folk art of China, you can not only study the features of artistic thinking, aesthetics, originality and customs that determined it, but also see the wisdom, desire for happiness and beauty that determine the nature of the people of a great country. Therefore, it emphasizes the special importance for the formation of programs for the preparation of bachelors of design and applied arts by studying the folk art of China (especially in universities in the Far East). Considering the multi-level structure of mythological units that determined the phoenix images, the authors indicate the special features necessary for creating an artistic image in thematic compositions of decorative art, where it is read as a benevolent basis, a talisman. All this allows us to understand the importance of programs that form the professional competencies of future designers and applicants as part of the study of decorative composition, since its foundations are used to work in techniques of hand-painted fabrics and artistic cutting of paper images.

本文讨论凤凰鸟形象的出现,象征性填充和修改,凤凰鸟广泛地体现在中国传统艺术的口头传说和神话情节中,以及人们对美好,富裕,漫长而幸福的生活的渴望。鉴于中国传统中的凤凰是祖先的化身,并与各种护身符联系在一起,他被赋予了仁慈的力量。作为太阳的象征,不朽的幸福,中国艺术中凤凰的形象最常出现在故事​​构图和风格化的装饰形式中。本文的作者强调,探索中国的传统和民间艺术,您不仅可以研究决定其的艺术思维,美学,独创性和风俗的特征,而且还可以了解决定这一因素的智慧,对幸福和美丽的渴望。因此,它强调了通过研究中国的民间艺术(特别是在远东的大学中)来形成设计和应用艺术学士学位课程的计划的重要性。考虑到确定凤凰图像的神话单位的多层次结构,作者指出了在装饰艺术的主题作品中创建艺术图像所必需的特殊功能,在此它被视为善意的基础,是护身符。所有这些使我们能够理解构成装饰设计研究一部分的,构成未来设计师和申请人专业能力的计划的重要性,因为其基础被用于手绘织物技术和纸张图像的艺术切割。