Образ птицы феникс в китайской мифологии как тема в создании декоративной композиции в процессе обучения бакалавров декоративно-прикладного искусства и дизайна / Image of the bird the phoenix in the c
В статье рассматриваются вопросы возникновения, символического наполнения и модифицирования образа птицы Феникс, широко представленного в изустных сказаниях и мифологических сюжетах традиционного китайского искусства. Учитывая, что Феникс в китайской традиции олицетворяет собой первопредка и соотносится с оберегами от всевозможного зла, он наделяется силой благопожелания. Феникс в искусстве Китая наиболее часто встречается как в сюжетных композициях, так и в стилизованных орнаментальных формах. Авторами данной статьи подчеркивается особое значение образа птицы Феникс для формирования программ подготовки бакалавров дизайна и художников прикладного искусства с помощью изучения народного искусства Китая (особенно в вузах Дальнего Востока). Рассматривая многоуровневую структуру мифологических единиц, определивших изображения Феникса, авторы указывают особенные черты, необходимые для создания художественного образа в тематических композициях декоративного искусства, где он читается как благопожелательное основание, талисман. Все это позволяет понять значение программ, формирующих профессиональные компетенции будущих дизайнеров и прикладников в рамках изучения декоративной композиции, поскольку ее основы используются для работы в техниках ручной росписи тканей и художественной вырезки изображений из бумаги.
The article discusses the emergence, symbolic filling and modification of the image of the Phoenix bird, widely represented in the oral legends and mythological plots of traditional Chinese art, and related aspirations of the people about a good, rich, long and happy life. Given that the phoenix in the Chinese tradition personifies the ancestor and correlates with amulets from all kinds of evil, he is endowed with the power of benevolence. Being the personification of the sun, immortality, happiness, the image of the phoenix in the art of China is most often found both in story compositions and stylized in ornamental forms. The authors of this article emphasize that exploring the traditional and folk art of China, you can not only study the features of artistic thinking, aesthetics, originality and customs that determined it, but also see the wisdom, desire for happiness and beauty that determine the nature of the people of a great country. Therefore, it emphasizes the special importance for the formation of programs for the preparation of bachelors of design and applied arts by studying the folk art of China (especially in universities in the Far East). Considering the multi-level structure of mythological units that determined the phoenix images, the authors indicate the special features necessary for creating an artistic image in thematic compositions of decorative art, where it is read as a benevolent basis, a talisman. All this allows us to understand the importance of programs that form the professional competencies of future designers and applicants as part of the study of decorative composition, since its foundations are used to work in techniques of hand-painted fabrics and artistic cutting of paper images.