Художественные особенности веерообразной архитектуры Китая и Европы / Artistic Features of the Fan-Shaped Architecture of China and Europe
Веер выступает символической, визуальной и технологической основой художественного решения китайской и европейской архитектуры. Веер как символ Китая весьма распространен в национальном искусстве Поднебесной. Он выступает выражением философской концепции буддизма и фэн-шуя, сосредоточением глубоких символических смыслов, показателем высокого уровня мастерства в разных видах творчества. Неповторимая форма складного и цельного веера оказалась наиболее подходящей в выборе конструкции китайских традиционных беседок, павильонов, храмов, в определении архитектурного образа современных музеев, театров и даже библиотек, в концентрации единства традиций и новаторства в национальном искусстве. В европейской художественной практике веерная архитектура была востребована в период готики для создания нового вида конструкции здания. Современное европейское искусство эксплуатирует веер как оригинальный образ, способный формировать специфическое пространство и вызывать яркий эмоциональный отклик у человека. Цель статьи: раскрытие возможностей веера - его формы, декора экрана, предназначения в повседневной жизни людей - для художественного решения архитектуры Китая и Европы разных исторических периодов.
The fan is a symbolic, visual and technological basis in the artistic design of Chinese and European architecture. The fan as a symbol of China is very common in the national art of China. It is an expression of the philosophical concept of Buddhism and Feng Shui, a concentration of deep symbolic meanings, an indicator of a high level of skill in various types of creativity. The unique shape of a folding and non-folding (one-piece) fan turned out to be the most suitable in choosing the design of Chinese traditional arbor, pavilions, temples, in the architectural image of modern museums, theaters and even libraries, in concentrating the unity of traditions and innovation in national art. In European artistic practice, fan architecture was in demand during the Gothic period to create a new type of building structure. Contemporary European art exploits the fan as an original image capable of shaping a specific space and evoking a vivid emotional response in a person. The purpose of the article is to reveal the possibilities of the fan - its shape, screen decor, purpose in people’s everyday life - in the artistic design of the architecture of China and Europe of different historical periods.