«Дворцовая» школа в царствах Восточной Азии: к характеристике социальных и культурных процессов первой половины периода Чуньцю
В статье обобщён материал о содержании обучения в «дворцовых» школах Восточной Азии (на примере царств Лу и Чу) в первой половине периода Чуньцю (771-453 гг. до н.э.). Приводится и характеризуется перечень сборников письменных произведений, которые лежали в основе обучения, а также анализируется набор этических норм, которые лежали в основе воспитания представителей высшей родовой знати. Рассматриваются сведения о школе царства Лу, которая называлась Паньшуй (Паньгун). Говорится о значимости военной подготовки в таких школах. В завершение излагаются наблюдения о преемственности с возникшими во второй половине периода Чуньцю «массовыми» школами для подготовки представителей служилого сословия.
“Court” schools in the kingdoms of the East Asia: featuring social and cultural processes in the first half of the Chunqiu period In the present article the author sums up the material on training in court schools of the East Asia (the Lu and Chu kingdoms taken as an example) functioning in the first half of the Chunqiu Period (771-453 B.C.). The author enumerates and characterizes written sources used as the basis of training at those court schools and analyses a number of ethical norms forming the basis of the nobility upbringing. A detailed information is given by the author on Panshui (Pangong), a school at the Lu kingdom. The author speculates on such an issue as importance of military training at such schools. The article is concluded with observations on mass schools for service class people emerging in the second half of the Chunqiu Period which take over the court schools of the first half of the Chunqiu Period.