Взаимоотношения России и Китая в сфере режиссерского искусства в 30-80-е годы XX века / Тhe interaction between Russia and China in the field of the directing art in the 1930-80 of the 20th century
В статье анализируются исторические связи между методами работы режиссеров китайской традиционной оперы и современных российских театральных режиссеров, выявлены сходство и различия между «системой» К.С. Станиславского, «биомеханикой» Вс.Э. Мейерхольда, с одной стороны, и методами традиционной китайской оперы — с другой. Проанализированы конкретные примеры режиссерских постановок известных китайских режиссеров, получивших театральное образование в России 30—80-х годов XX века.
The article reviews the historical links among the directorial methods in the traditional Chinese drama and modern Russian theatre. It also highlighted the similarity and difference among the Stanislavki's System, 'The Biomechanics' by Vs. Meyerhold, on the one hand, and the methods of the traditional Chinese opera, on the other. The productions of the famous Chinese directors educated in Russia in 1930-80 of the 20th are being reviewed.