Анонсы статей по культуре и искусству
Живопись

Роль портретной живописи в придворной культуре Китая X-XI веков / The role of portraiture at the court of 10-11 centuries’ china

Статья посвящена вопросу функционального назначения портретной живописи в придворной культуре эпохи Северная Сун (960-1127). Актуальность изучения данной проблематики обусловлена необходимостью интерпретации произведений китайской традиционной живописи в историческом и социальном контексте ее бытования. Цель настоящего исследования - определить какую роль играла портретная живопись в придворной культуре Китая в конце X - первой половине XI века. В начале статьи анализируется терминология портретной живописи и характеризуются основные черты данного жанра в Х-Х1 веках. Далее на основе изучения исторических источников автор выделяет четыре категории портретов, выполняемых по заказу сунского императорского двора: в первую категорию входят портреты выдающихся личностей древности и современности, имеющие назидательное значение; вторую категорию представляют прижизненные портреты императоров; к третьей категории относятся посмертные портреты прежних императоров, заказываемые для отправления церемониала поклонения предку; в четвертую категорию включены портреты, которые создавались в целях разведки, борьбы с политическими оппонентами и установления дипломатических отношений. Представленный в данной статье анализ показывает, что официальный портрет выполнял дидактическую, документальную, ритуальную и дипломатическую функции в придворной культуре эпохи Северная Сун.

This paper analyses functional role of portraiture in the culture of the Chinese court during the Northern Song Dynasty (960-1127). Shifting the focus of analysis from the art object itself to its function enables us to interpret the Chinese traditional painting against its historical and social context. This paper attempts to answer the question of what function portraits played at the Song court between the 10 th  and 11 th  centuries. The goal of this study is to define the main categories of official portraits based on function. The paper starts with the description of portraiture terminology and main features of the genre during the Northern Song Dynasty. Based on the study of the primary sources, the paper then analyses four categories of official portraits. The first category is portraits with didactic meaning representing exemplary personalities of past and present. Song emperors commissioned portraits of ancient rulers, prominent scholars and officials to promote Confucian moral values among the members of the imperial family and bureaucrats. Such portraits were addressed to a broad audience and thus were placed in the public space. The second category: portraits depicting the current emperors; these portraits were usually stored in imperial archives and intended for a private use. The third category: portraits of former emperors, which were commissioned for ancestor worship ceremonies. Images of this category were installed in special ancestral halls and served as objects of veneration. The fourth category: portraits of political opponents or rulers of neighboring states. These portraits were commissioned for the goals of intelligence, political struggle and diplomacy.

本文分析了肖像画在北宋(960-1127年)中国宫廷文化中的功能性作用。将分析的重点从艺术品本身转移到其功能上,使我们能够根据其历史和社会背景来诠释中国传统绘画。本文试图回答10至11世纪肖像画在宋朝宫廷中扮演的角色。这项研究的目的是根据功能定义官方肖像的主要类别。本文从肖像画术语的描述和北宋时期该类型的主要特征入手。在对主要来源进行研究的基础上,然后对官方肖像的四个类别进行了分析。第一类是具有教义意义的肖像,代表过去和现在的典范性格。宋帝们委托古代统治者,著名学者和官员画像,以在皇室成员和官僚中宣传儒家的道德价值观。这些肖像面向广大观众,因此被放置在公共场所。第二类:描绘当前皇帝的肖像;这些肖像通常存储在皇家档案馆中,供私人使用。第三类:前皇帝的肖像,被委托用于祖先崇拜仪式。这类图像安装在祖先的特殊大厅中,并作为供奉的对象。第四类:邻国政治对手或统治者的肖像。这些肖像是为了实现情报,政治斗争和外交目的而委托拍摄的。