Влияние Китая эпохи Мин (1368-1644) на формирование ритуальных и бытовых обычаев ранней школы о:баку и ее восприятие в Японии / The Influence of Ming China (1368-1644) on the Formation of Ritual...
Школа О:баку - это новое течение японского дзэн-буддизма, появившееся в Японии в период Эдо (1603-1868) благодаря прибытию на острова монахов-эмигрантов из Китая. В силу своего китайского происхождения учение О:баку являлось для Японии, придерживающейся политики изоляции от внешнего мира, несомненным новшеством, что обеспечило учению на раннем этапе его истории резкий всплеск популярности. В данной статье рассматриваются отдельные особенности ритуальной практики и быта школы О:баку, наиболее ярко характеризующие его связь с материком и, таким образом, представляющие особый интерес для населения Японии периода Эдо. Научная новизна исследования обоснована отсутствием в отечественном японоведении специальных работ, посвящённых школе О:баку, поэтому при написании статьи особое внимание уделялось работам англоязычных и японоязычных авторов. Основной вывод статьи заключается в том, что, несмотря на то, что школе О:баку не удалось произвести революцию в буддийском сообществе Японии, она всё же имела на островах определённый успех...
The influence of Ming China (1368-1644) on the formation of ritual and everyday customs of the early o: baku school and its perception in Japan The Ōbaku-shū (Ōbaku School) is a new trend of the Japanese Zen Buddhism, which was brought to Japan by the Chinese monks who arrived the islands during the Edo period (1603-1868). The Ōbaku teaching of Chinese origin was an absolute novelty for Japan with its policy of isolationism from the outside world, which at the initial stages led to surge in its popularity. This article examines some peculiarities of the ritual practice and routine of the Ōbaku-shū, which most vividly characterize its connection with the mainland and sparks particular interest of the Japanese population of Edo period. The scientific novelty is substantiated by the absence of special research in the Russian Japanese studies dedicated to the Ōbaku School, therefore, special attention is given to the English-languae and Japanese-language sources. The conclusion is made that despite the fact that the Ōbaku School eventually did not succeed in revolutionizing the Buddhist community of Japan, it still saw some level of success on the islands. The popularity of the new teaching in many ways was justified by its “otherness”, and “Chinese flavor”. The foreign origin and cultural peculiarities attracted people to the Ōbaku temples. The external decor and exoticism: musical instruments, colorful rituals, Chinese garments, hairstyles, monastery food, etc. formed a peculiar image of the school in the minds of Japanese people, and led to surge in its popularity in the new land.