Китайские курильницы бошаньлу в ароматической культуре стран Восточной Азии / Boshanlu censers in the incense culture of East Asia
Эволюция курильниц бошаньлу (博山炉) рассматривается в контексте развития ароматической культуры Китая. Появившись впервые в погребениях знати во времена династии Западная Хань, пережив свой расцвет при Восточной Хань, этот вид ритуальных сосудов просуществовал вплоть до конца эпохи Северных и Южных династий (V-VI вв.). На протяжении почти 700 лет курильницы бошаньлу широко использовались в разнообразных культовых практиках и дворцовом церемониале, применялись в бытовых, санитарно-гигиенических и лечебных целях. В символике этих курильниц ярко воплотились даосские представления о святых сянь (仙) и поисках бессмертия. Постепенно курильницы бошаньлу приобрели большое значение и в обрядовой практике буддизма. Впоследствии курильницы бошаньлу проникли на территорию Корейского полуострова и Японского архипелага, где поначалу тоже использовались в качестве буддийского атрибута. Однако в отличие от Кореи, в Японии они не получили широкого распространения. Несмотря на многовековое существование на территории Китая и «следы» использования в Корее и Японии, в массовом сознании курильницы бошаньлу ассоциируются с китайской династией Хань. При этом они являются не просто выдающимся шедевром декоративно-прикладного искусства и культуры ароматов, а определенным культурным символом, где в концентрированном виде отразилась идеология ранних этапов китайской цивилизации.
The article is dedicated to the evolution of boshanlu censers (博山炉) within the context of China's fragrance culture development. Having initially appeared in the burials of the Western Han dynasty nobility and surviving its heyday during the East Han, this kind of ritual vessel was commonplace up until the end of the Northern and Southern dynasties era (V-VI centuries). Over the course of almost 700 years, the boshanlu censer was commonly used not only as burial inventory, but also in various cult practices, palace ceremonials and for domestic, sanitary and medical purposes. On these kinds of censers, the symbols of Taoist concepts of the holy xian (仙) and the search for immortality were vividly embodied. With the spread of Buddhism in China, boshanlu censers which depicted Buddhist symbolism acquired great importance in Buddhist ritual practices. Subsequently, boshanlu censers penetrated onto the territory of the Korean peninsula and the Japanese archipelago, where at first they were also used as a Buddhist attribute. However, unlike Korea they never attained great popularity in Japan. Boshanlu censers are most commonly associated with the Chinese Han dynasty, despite its centuries-old existence on the territory of China as well as traces of its use in Korea and Japan. Nonetheless they are not merely outstanding masterpieces of decorative art and fragrance culture, but a certain cultural symbol, where the ideology of the early stages of Chinese civilization is reflected in concentrated form.