"Увечное искусство" - поворотный момент в истории современной китайской живописи / Scar art - the turning point of modern Chinese painting
Одним из важнейших трендов в истории искусства Нового Китая считается т.н. «увечное искусство». Оно возникло в конце 1970-х - начале 1980-х годов и представляло собой осмысление и критику трагических событий Культурной революции в искусстве. И хотя просуществовало недолго, оно обладало огромной внутренней силой. Изначально «увечное искусство» противопоставляло себя искусству времен Культурной революции, хотя, с другой стороны, первое является непосредственным наследником второго, отчетливо видна их тесная связь, что во многом естественно. Но, в то же время, «увечное искусство» стало огромным шагом в сфере творческого поиска для китайского искусства и дало основу для его дальнейшего развития.
A very important art trend in the history of art in New China-«Scar art». It originated from the late 1970s to the early 80, because it was influenced by the special era of the Cultural Revolution to «expose» the Cultural Revolution, «criticize» the Cultural Revolution, «reflect» the tragedy of the Cultural Revolution as the theme of artistic creation of the art phenomenon. Although the course of «Scar art» is very short, but its energy is very large, originally «Scar Art» is anti-«Cultural revolution» art, but in some ways they are a kind of inheritance relationship, the relationship between the two is very close. Therefore, the inheritance of «Scar art» as the Art of Cultural Revolution is taken for granted. At the same time, «Scar art» has taken a tentative step in Chinese contemporary art, which provides a reference basis for the development of Chinese contemporary art.